• polski
  • PLN
    • EUR
    • USD

Blog Reflect.

Nowości w świecie znakowania odzieży.

Blog

29 stycznia 2016
[kkratings]

W momencie w którym decydujesz się na znakowanie odzieży, czy to dla firmy czy pod własną markę odzieżową, podejrzewasz że przed Tobą długa droga projektowania, wybierania i ustalania szczegółów z drukarnią. Chcemy dzisiaj pokazać, że wcale nie jest to takie trudne jak się wydaje. Oto nasz szczegółowy poradnik dotyczący znakowania odzieży, który pomoże Ci w przygotowaniu się przed zamówieniem. Zapraszamy do lektury.

Rodzaj odzieży do znakowani

Dostępne metody znakowania odzieży w firmie Reflect  są bardzo zróżnicowane. Posiadamy, aż osiem metod, które pozwolą Ci wykonać każde zamówienie. Wiemy, jak ciężko na początku połapać się w tym wszystkim, dlatego po kolei opiszemy dla Ciebie dostępne metody znakowania odzieży i akcesoriów.

Sitodruk to technika z tysiącletnią tradycją. Wywodzi się od metod druku szablonowego stosowanego na Dalekim Wschodzie. Wykorzystanie sitodruku aktualnie jest bardzo szerokie. Nadruki sitodrukowe wykonywane są bezpośrednio na produktach specjalnymi farbami. W naszej firmie Reflect mamy do dyspozycji wiele rodzajów farb – od klasycznych po takie z efektami. Do wyboru są: farby plastizolowe, metalizowane, rozpuszczalnikowe, wywabowe, wodne, puchnące, fluorescencyjne. Kolorystyka dla pełnych kolorów dobierana jest z palety PANTONE Solid Coated.

Sitodruk to metoda idealna, zarówno w przypadku materiałów poliestrowych, jak i tych wykonanych z bawełny. To idealne rozwiązanie dla osób planujących zamówienie powyżej 20-30 sztuk. Jego cena uzależniona jest od nakładu, rodzaju materiału, wybranych farb oraz od ilości kolorów użytych w projekcie.

Termotransfer , czyli sitodruk pośredni, realizowany jest z użyciem farb plastizolowych czyli takich, które wykonywane są zgodnie z najnowszymi trendami dotyczącymi ekologii i zdrowia. Farby te nie zawierają PCV, formaldehydów i ftalanów (takich farb używamy również do sitodruku). Termotransfer wyróżnia się gładkością, bardzo dobrym odwzorowaniem szczegółów oraz idealnym kryciem. Jego zaletą jest to, że może być wykonany w trudno dostępnych miejscach. Nadruki tworzone są na maszynie sitodrukowej w kolorystyce PANTONE z palety Solid Coated. W ostatnim procesie wydruku, po naniesieniu kolorów nakładany jest klej w postaci płynnej lub proszku, po czym całość wygrzewana jest w tunelu grzewczym. Później grafika jest transferowana na odzież za pomocą prasy przemysłowej pod odpowiednim ciśnieniem i we właściwej temperaturze. Zalecany nakład podobnie jak przy sitodruku to 20-30 sztuk.

Druk cyfrowy  DTG to metoda nadruku bezpośredniego. Wykonywana jest przy pomocy maszyny drukarskiej, która tworzy obraz bezpośrednio na podstawie danych przesłanych z komputera, co pozwala zaoszczędzić na koszcie ich przygotowania i skrócić czas realizacji. Z tych samych względów możliwa jest niemal dowolna personalizacja (własny nadruk na koszulce np. z imieniem, czy numerem gracza) każdej pojedynczej kopii drukowanych materiałów. Również w związku z tym DTG jest opłacalne praktycznie od jednej sztuki.

Haft komputerowy  jest najbardziej ekskluzywną metodą znakowania. Metoda znana i lubiana od stuleci. W naszej firmie znakujemy haftem na różnego rodzaju odzieży i gadżetach wykonujemy np. bluzy, koszule, polówki, polary, ale także na czapki, ręczniki czy torby. Przy tworzeniu projektu nie trzeba się ograniczać – w naszej hafciarni posiadamy duży wybór nici przez standardowe gładkie, ale także nici metalizowane, wypukły haft 3D, nici neonowe oraz bardzo trwałe nici ognioodporne. Opłacalny jest od około 20 sztuk nakładu, jednego wzoru.

Sublimacja to technika druku wykorzystująca zjawisko sublimacji. Wydruk wykonywany jest specjalnymi tuszami, nanoszony na papier sublimacyjny (transferowy), a następnie za pomocą prasy przemysłowej, w wysokiej temperaturze przenoszony jest na odzież czy gadżet który jest wykonany z poliestru lub posiada powłokę poliestrową. Efektem końcowym procesu znakowania jest wyrazisty obraz „wdrukowany” w koszulkę – który jest niewyczuwalny w dotyku. Sublimacja opłacalna jest praktycznie od jednej sztuki, co pozwala na tworzenie projektów personalizowanych.

Folia flex  to metoda znakowania odzieży i akcesoriów, która doskonale sprawdza się przy wykonywaniu jednokolorowych projektów, takich jak np: zmienne imiona czy liczby, dzięki czemu daje możliwość personalizacji zamówienia. Nadruk wykonany za pomocą folii flex jest bardzo cienki i rozciągliwy, dostosowuje się do materiału, co zapewnia wysoki komfort noszenia ubrań. Jest to metoda, która doskonale nadaje się do znakowania koszulek, kurtek, toreb, parasoli czy odzieży roboczej. Druk flex pozwala na uzyskanie nietypowych i wyrafinowanych nadruków, które nadadzą charakteru każdemu elementowi garderoby. Cena folii flex uzależniona jest od wielkości znakowanego pola, złożoności projektu oraz łącznego nakładu zamówienia.

Folia flock  podobnie jak folia flex, posiada szerokie zastosowanie, ponieważ za jej pomocą można znakować różnego rodzaju materiały. Doskonale sprawdza się jako aplikacja lub element dekoracyjny na ubraniach, czapkach czy torbach. Dzięki niej można znakować nie tylko koszulki, bluzy czy kurtki, ale również odzież sportową. Folia flock jest opłacalna już od 1 szt., ponieważ klient nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów przygotowalni. Na cenę wpływają jedynie wielkość nadruku, złożoności projektu oraz nakład. Występuje w wielu kolorach, co pozwala na dostosowanie nadruku do indywidualnych preferencji.

Folia flex lateksowa  to w pełni bezpieczna technika, która doskonale nadaje się do znakowania wielokolorowych zdjęć i projektów. Znakowanie za pomocą folii lateksowej odbywa się w dwóch etapach. W pierwszym na specjalnym ploterze jest drukowany projekt (full color) na białej folii flex, następnie na drugim ploterze jest wycinany. Drugi etap to przyklejenie na materiał zadrukowanej folii flex lateksowej przy pomocy prasy przemysłowej w wysokiej temperaturze.

Cena folii flex lateksowej jest uzależniona wyłącznie od wielkości powierzchni nadruku, złożoności projektu oraz nakładu, jednak znakowania folią flex lateksową jest opłacalne nawet dla jednej sztuki. Dzięki temu można zastosować także personalizację na odzieży np. różne imiona czy numery na koszulkach.

Jakie znakowanie pod daną odzieżą

Niektóre z metod znakowania mają pewne ograniczenia względem dostępnych materiałów. Sprawdźmy sobie jakie metody będą odpowiednie dla najczęściej wybieranych produktów odzieżowych.

Bawełna – ten materiał jest najpopularniejszy i najchętniej wybierany. Stworzone z niego zazwyczaj są koszulki, niektóre bluzy, torby czy koszule.

Oznakujemy je:

sitodrukiem, termotransferem, drukiem cyfrowym, folią flex, flock i lateks, haftem komputerowym.

Poliester – najczęściej wykorzystywany w odzieży sportowej. Często pojawia się także jako domieszka bawełny.

Oznakujemy go:

sitodrukiem (wybrane są wówczas dostosowane farby do tego materiału), termotransferem, folią flex, flock i lateks, sublimacją (dla jasnych materiałów lub dla kolorowych nadruk w czarnym kolorze).

Nylon – materiał, który pojawia się rzadziej od poprzedników, ale często wykonane są z niego kurtki.

Oznakujemy go:

folią flex (do nylonu).

Pozostałe mieszanki i rodzaje materiałów zazwyczaj rozpatrywane są indywidualnie.

Jak zaplanować nadruk

Pomysł na nadruk możemy mieć w głowie, ale projektowanie powinniśmy rozpocząć po wybraniu odzieży i metody znakowania. Każda z metod posiada pewne ograniczenia i wymagania względem pliku. Dzięki temu, kiedy będziemy już znać pozostałe wytyczne, stworzenie grafiki będzie o wiele prostsze.

Zobaczcie jakie pliki potrzebne będą do dostępnych u nas metod znakowania odzieży:

Grafika rastrowa – bitmapa, czyli obraz stworzony z pikseli, wykonamy go w programach graficznych takich jak Adobe Photoshop. Bitmapą będzie również zdjęcie. Taką grafikę musimy przygotować w wysokiej jakości – przynajmniej 300 dpi, przy wymiarze rzeczywistym 1:1, czyli takim jakim chcemy go wydrukować na odzieży. Grafika musi być wykonana w kolorystyce CMYK. Projekt zapisujemy w pliku zamkniętym typu .pdf lub .jpg.

Bitmapa przyda się przy: druku cyfrowym, sublimacji, folii lateksowej lub przy wielokolorowym wydruku sitodrukiem.

Grafika wektorowa – charakteryzuje się opisaniem obrazu za pomocą figur i brył geometrycznych. Podstawową różnicą między drugim rodzajem grafiki (rastrową – bitmapy) jest to, że wektory można skalować bez utraty jakości. Ten rodzaj grafiki pozwala na wykonywanie cięć za pomocą specjalistycznych maszyn – co jest właśnie wykorzystywane przy nadrukach na odzieży. Plik przygotowujemy zazwyczaj w Corelu lub Adobe Ilustrator. Tworzymy grafiki w kolorach PANTONE Solid Coated (przy sitodruku i termotransferze), przy foli flex/flock i hafcie komputerowym kolory dobierane są z naszych dostępnych palet kolorów folii i nici. Obiekty i czcionki należy zamienić na krzywe. Zapisujemy grafikę do pliku zamkniętego .pdf.

Wektory przydadzą się przy: sitodruku, termotransferze, hafcie komputerowym, folii flex i fock.

Trwałość nadruku na odzieży

Trwałość nadruków uzależniona jest od metody znakowania oraz od odpowiedniej pielęgnacji odzieży. Jeżeli będziemy stosować odpowiednie zasady prania odzieży z nadrukiem, nasze koszulki itp. posłużą nam na długo. Jakie są zasady prania?

  • Zawsze prać i prasować na lewej stronie,

  • Maksymalna temperatura to 30-40 stopni,

  • Nie przekraczać 600 obrotów na minutę,

  • Nie korzystać z automatycznego suszenia,

  • Nie stosować mocnej chemii,

Zobaczmy teraz jak określana jest trwałość nadruku względem dostępnych metod:

  • sitodruk – około 150 prań,

  • termotransfer – około 100 prań,

  • druk DTG – około 100-150 prań,

  • haft komputerowy – praktycznie niezniszczalny, jedyne zagrożenie to uszkodzenia mechaniczne (które musiałyby celowo uderzyć w haft),

  • sublimacja – najtrwalsza metoda znakowania, nadruk wtapia się w materiał koszulki i nie traci na jakości przez niezliczoną ilość prań,

  • folia flex, flock – oceniamy na około 500 prań,

  • folia lateks – około 100 prań.

Podsumowując, przygotowując się do złożenia zamówienia musimy przede wszystkim mieć plan na naszą odzież. Wybieramy produkty dostosowane do naszych potrzeb, określamy kolory, nakłady i rozmiary. Później dobieramy metodę znakowania w zależności od tego jaki potrzebujemy projekt, od nakładu oraz rodzaju materiału odzieży. Projektujemy grafikę, zgodnie z wytycznymi wybranej metody. Zlecamy wykonanie zamówienia drukarnii, akceptujemy wizualizację i po opłaceniu zamówienia, możemy oczekiwać na realizację. Na każdym etapie zamówienia, pomoże Ci nasze Biuro Obsługi Klienta, które w razie potrzeby odpowie na wszystkie pytania, doradzi w kwestii wyboru odzieży, przygotowania pliku, a także oczywiście wykona wycenę i poprowadzi zamówienie do końca. Mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą Państwu w przygotowaniu się do złożenia pierwszego zamówienia i że teraz nie wygląda to już tak skomplikowanie, jak mogłoby się wydawać na początku.

Wróć do listy

Chcesz skorzystać z naszych usług?

Złóż zapytanie

Zaufali nam

60,187 Klientów
147,076 Zamówień
85 Pracowników
16 Lat na rynku