• polski
  • PLN
    • EUR
    • USD
Blog Reflect.

Nowości w świecie znakowania odzieży.

Weryfikacja nadruku – usprawnij przepływ zlecenia cz.1

18 stycznia 2019

Pomysł na wykonanie znakowania, czy to dla swojej marki odzieżowej, czy dla odzieży roboczej to dopiero początek. Do każdej koncepcji musi powstać projekt graficzny do naniesienia na odzież. Co zrobić, żeby plik był poprawnie przygotowany? Z racji obszernego tematu nasz artykuł został podzielony na dwie części. Wszystkie pliki przed drukiem, sprawdzane są pod kątem poprawności przez konsultantów Obsługi Klienta Reflect. Natomiast często jednak gdy przesyłamy swoją grafikę, słyszymy – „nie jest on w wektorach”, „bardzo słaba jakość – 72 dpi”, „czcionki nie są zamienione na krzywe”.

Dla laika takie zdania bywają przytłaczające. Jednak nie należy się poddawać. Już tłumaczymy, jak przygotować się do wykonania pliku oraz jakie instrukcje przekazać grafikowi przed tworzeniem.

Jaka metoda znakowania?

Mamy w naszej ofercie dostępne aż 8 metod znakowania. Konieczny do nich format grafiki bywa różny. Poniższa tabelka trochę rozjaśnij sprawę:

rodzaje grafik do znakowania_1

Różnice między wektorem, a bitmapą:

Grafika wektorowa charakteryzuje się opisaniem obrazu za pomocą figur i brył geometrycznych. Podstawową różnicą między drugim rodzajem grafiki (rastrową – bitmapy), jest to że wektory można skalować bez utraty jakości. Ten rodzaj grafiki pozwala na wykonywanie cięć za pomocą specjalistycznych maszyn – co jest właśnie wykorzystywane przy nadrukach na odzieży.

grafika wektorowa_reflect_1

Różnicę widzimy dopiero po zbliżeniu obrazu. Wektor stworzony z figur krawędzi grafiki będzie miał zawsze ostre, Nie ważne jak bardzo przybliżymy nadruk, wektor stworzony z figur zawsze będzie miał ostre krawędzie.

Czym jest grafika rastrowa?

Grafika rastrowa potocznie zwana bitmapą jest matrycą punktów odpowiednio kolorowanych na monitorze pikseli. Jakość obrazka jest określana przez całkowitą liczbę pikseli. Wartość jaka jest ważna przy ocenie jakości to DPI (liczba punktów przypadająca na cal). Po zbliżeniu obrazu jak widać na załączonym obrazku, widzimy „piksele”.

przykład grafiki rastrowej

Im mniejsza wartość DPI tym słabsza jakość. Wszystkie grafiki dostępne w Internecie mają zazwyczaj 72-130 dpi. Dla wyświetlania na monitorze taka wartość jest jak najbardziej wystarczająca. Dla druku jednak nie, dlatego przygotowując bitmapę, musisz pamiętać, że wartość DPI musi mieć przynajmniej 300 dpi. Tą wartość trudno oszukać, ponieważ nawet zmieniając w programie wartości przy małym obrazku 72 dpi, na 300 dpi, wydruk niestety prawdopodobnie będzie w słabej jakości, a piksele nie będą widoczne na koszulce.

W drugiej części artykułu opiszemy jakie dokładnie wytyczne musi spełniać plik, żeby nadawał się do druku. Do usłyszenia!

Wróć do listy

Chcesz skorzystać z naszych usług?

Złóż zapytanie

Zaufali nam

68,793 Klientów
162,964 Zamówień
85 Pracowników
17 Lat na rynku