• polski
  • PLN
    • EUR
    • USD
Blog Reflect.

Nowości w świecie znakowania odzieży.

Przegląd oferty drukarni tkanin i dzianin

25 marca 2022

Jeżeli zamierzasz niebawem złożyć zamówienie na odzież z nadrukiem, warto wcześniej zrobić odpowiedni research. Dzięki temu nic Cię nie zaskoczy i będziesz dobrze przygotowany do złożenia swojego zamówienia. W tym artykule dowiesz się jakie metody znakowania oferuje nasza drukarnia tkanin i dzianin , jakie materiały najlepiej wybrać, jak przygotować pliki oraz jak później pielęgnować odzież. Zapraszamy do artykułu!

Czym są tkaniny i dzianiny?

Czym są tkaniny i dzianiny?

Zanim zaczniesz wybierać materiały do swojego zamówienia, musisz dowiedzieć się czym tak naprawde się tkanini i dzianiny. Dzięki temu odpowiednio dobierzesz materiał względem swoich preferencji.

Tkaniny i dzianiny to najczęściej wykorzystywane rodzaje materiałów. Oba mogą powstawać z takich samych włókien jak np. bawełna, poliester, wiskoza, ale są zbudowane inaczej. Nici w tych materiałach zaplatane są w inny sposób, a to sprawia że dzianiny są elastyczne i miękkie i to z nich wykonane są zwykłe dresy, swetry, czapki, natomiast tkaniny są nierozciągliwe i raczej sztywne. To z nich wykonane są zazwyczaj marynarki, koszule czy jeansy.

Zastanawiacie się jaka jest podstawowa różnica w tworzeniu tych materiałów? Tkaniny są tkane na krosnach, a dzianiny tworzone na maszynach dziewiarskich lub przy małej produkcji np. domowej na drutach czy szydełku. To właśnie ten odmienny sposób produkcji sprawia, że te materiały różnią się przede wszystkim rozciągliwością i różnicą.

Zaczniemy od tkanin i ich rodzajów.

Jako główne rodzaje materiałów tkanin wyszczególniamy takie z włókien naturalnych, syntetycznych i sztucznych. Oprócz tego wyróżniamy rodzaje tkanin na podstawie splotu. Jest to splot płócienny, atłasowy i skośny. Wszystkie te rodzaje mają wiele pochodnych. Każdy ze splotów ma swoje właściwości i dotykając tkaninę, możemy ocenić np. że jeans jest sztywny i mocny, a satyna gładka i lejąca się.

Proces tworzenia tkaniny odzieżowej może wydawać się dosyć skomplikowany. Używamy do niego dwóch rodzajów nici – osnowy i wątku. Nitki osnowy zawsze biegną wzdłuż materiału, a wątek przebiega w poprzek. To właśnie sprawia, że tkaniny są nierozciągliwe i stabilne, dlatego łatwo się z nich szyje, bo nie falują we wszystkich kierunkach. Takie materiały wymagają dodania luzu oraz zastosowania zaszewek do kształtu sylwetki. Coraz częściej do tkanin dodaje się nieco elastycznych włókien, dzięki czemu możemy nosić np. dopasowane spodnie. Bez dodatku elastanu, przy dużym naprężeniu – odzież mogłaby pęknąć w szwach.

Czas na dzianiny. Tutaj również możemy wyszczególnić włókna naturalne, syntetyczne oraz sztuczne. Natomiast względem splotu, wyróżniamy dzianiny rządkowe oraz kolumienkowe.

Najprostszym sposobem na zobrazowanie sobie jak powstaje dzianina jest przypomnienie sobie jak ktoś robi na drutach – ma jedną nić przy pomocy której zaplata oczka łącząc je ze sobą. Poziomo mamy oczka, a pionowo kolumienki. Tak samo działa to w przemysłowym tworzeniu dzianin, po prostu nici są cieńsze a oczka mniejsze. Dzięki formowaniu przędzy oczka, nić jest mocno pofalowana, dzięki czemu materiał jest rozciągliwy. To ogromna zaleta dla ubrań z nich wykonanych, one w przeciwieństwie do tkanin, nie potrzebują zaszewek czy zapięć, nawet przy dopasowanych modelach. Niestety są także minusy takiej rozciągliwości, ponieważ takie ubrania często się odkształcają.

Metody druku bezpośredniego

Metody znakowania dzielimy na dwie kategorie – bezpośrednie i pośrednie. Metody bezpośrednie to takie, które nanoszą nadruk bezpośrednio na odzież. Do tych metod zaliczamy – sitodruk, druk cyfrowy oraz haft komputerowy. Czym charakteryzują się te metody?

Sitodruk  – popularna metoda z wieloletnią tradycją. Nadruki wykonywane na maszynie sitodrukowej za pomocą specjalnych farb są bardzo trwałe i efektowne. Metoda ta wymaga specjalnej przygotowalni i opłacalna jest od około 20-30 sztuk. Plik do druku wymagany jest w wektorach, zapisany w wymiarze rzeczywistym. Kolorystykę dobieramy z palety PANTONE Solid Coated. Idealna metoda dla dużych nakładów. Bardzo trwała – przy zastosowaniu odpowiednich metod prania odzieży z nadrukiem, starczy nam na około 150 prań.

Druk cyfrowy  – nowoczesna i chętnie wybierana metoda druku. Polega na bezpośrednim natryskiwaniu atramentem na odzież za pomocą specjalnych drukarek, tworząc w ten sposób piękne i szczegółowe nadruki. Metoda ta nie wymaga przygotowalni, więc opłacalna jest już od jednej sztuki. Idealnie sprawdzi się do zamówień indywidualnych lub spersonalizowanych. Doskonała do wydruku zdjęć. Plik do druku może być przygotowany w bitmapie o wysokiej jakości – przynajmniej 300 dpi, przy wymiarze rzeczywistym. Kolorystyka grafiki to CMYK. Przy odpowiednim praniu, starczy nam na około 100-150 prań.

Haft komputerowy – kolejna metoda z wieloletnią tradycją. Hafty znane są nam od lat i kojarzą się z elegancją. Tą metodą wykonamy piękne hafty, tworzone za pomocą specjalnych maszyn. Dobrze sprawdzi się do oznakowania firmowych koszul. Metoda wymaga przygotowalni i jej opłacalny nakład to około 30 sztuk jednego wzoru. Plik do druku przygotuj w wektorach – kolor haftu dobierzesz z naszej palety kolorów nici. Metoda praktycznie niezniszczalna, uszkodzić można go wyłącznie mechanicznie.

Metody druku pośredniego

Poznaliśmy już metody druku bezpośredniego, czas na druk pośredni. Jest to kategoria metod znakowania, które wykonywane są na odzieży etapowo – drukowane na specjalnych foliach, kalkach a później nadrukowywane na materiał. Metody pośrednie to – sublimacja, folia flex, flock, lateks i termotransfer. Jakie zastosowanie mają te metody?

Sublimacja  – jest to metoda druku, która wykorzystuje zjawisko sublimacji. Na specjalnych kalkach drukowana jest grafika, która później naniesiona zostaje na odzież za pomocą pracy przemysłowej w wysokiej temperaturze. Sublimację można wykonać wyłącznie na materiałach poliestrowych lub takich które posiadają specjalną powłokę poliestrową. Do druku potrzebujesz wysokiej jakości bitmapę. Drukowanie kolorowych prac może być wykonane tylko na jasnych materiałach. Na kolorowych produktach wykonamy wyłącznie czarny nadruk. Opłacalna jest od jednej sztuki. Jest to metoda praktycznie niezniszczalna. Niewyczuwalny w dotyku nadruk idealnie sprawdzi się na odzieży sportowej.

Folia flex i flock  – to metoda druku wykonywana przy pomocy specjalnych ploterów i wgrzewana na odzież za pomocą prasy przemysłowej. Plotery wycinają nadruk ze specjalnych folii w jednym kolorze. Mamy dostępne folie flex w standardowych kolorach lub takich z efektem specjalnym (jak np. brokat czy odblask). Natomiast folia flock to folia z meszkiem, dostępna w kilku wariantach kolorystycznych. Do druku potrzebny jest plik w wektorze. Kolor nadruku dobierzesz z naszej palety kolorów folii. Folie opłacalne są od jednej sztuki. Trwałość oceniana jest na około 500 prań.

Folia lateksowa  – jest to wielokolorowy druk wykonywany na folii i nanoszony na odzież za pomocą prasy. Idealnie sprawdzi się przy kolorowych grafikach, jednak jest mało elastyczny i nie przepuszcza powietrza, dlatego zalecamy wykonywanie mniejszych projektów. Opłacalny od jednej sztuki. Żywotność nadruku oceniana jest na około 100 prań, przy zachowaniu odpowiednich metod prania odzieży z nadrukiem.

Termotransfer  – to metoda bardzo podobna do sitodruku. Nazywana jest sitodrukiem pośrednim. Nadruki wykonywane są za pomocą maszyny sitodrukowej na specjalnych kalkach wraz z klejem. Nanoszone później na odzież za pomocą prasy. Idealnie sprawdza się do znakowania produktów, których nie można oznakować sitodrukiem. Opłacalna od około 20 sztuk. Do druku musisz przygotować wektory. Trwałość oceniana jest na około 100 prań.

Jak odpowiednio dobrać metodę znakowania?

Jeżeli mamy już podstawową wiedzę o tkaninach oraz metodach znakowania, możemy zastanowić się nad odpowiednim wyborem. Na tkaninie i dzianinie wykonamy; sitodruk, termotransfer, druk cyfrowy, sublimacja, folie flex, flock i lateks, haft komputerowy. W zależności od rodzaju materiału i produktu będziemy dobierać odpowiednią metodę znakowania. Ważną rolę odgrywa także nakład oraz rodzaj grafiki. Niektóre metody lepiej sprawdzą się przy małych nakładach, inne przy większych. Niektóre metody będą lepsze dla wielokolorowych grafik czy zdjęć, a inne dla logotypów w pełnych kolorach. Każda z metod ma także trochę inną trwałość, oczywiście przy zachowaniu zasad odpowiedniego prania odzieży z nadrukiem. Na wiele pytań musimy sobie odpowiedzieć, dlatego w kolejnej części przybliżymy sobie kilka z tych wymienionych metod.

Jak przygotować pliki do znakowania?

Przygotowanie pliku do znakowania zależne będzie od wybranej metody. Dlatego mamy dla Was krótką ściągę, która pomoże Wam w odpowiednim przygotowaniu pliku.

  • Sitodruk – plik wektorowy,

  • Termotransfer – plik wektorowy,

  • Haft komputerowy – plik wektorowy,

  • Druk cyfrowy – bitmapa,

  • Sublimacja – bitmapa,

  • Folia lateksowa – bitmapa,

  • Folia flex, flock – plik wektorowy.

Pliki wektorowe muszą być zapisane w formacie zamkniętym pdf. Muszą mieć wszystkie obiekty i czcionki zamienione na krzywe. Kolorystyka określona w palecie PANTONE Solid Coated (w wypadku sitodruku i termotransferu). Pliki w bitmapie muszą być w wysokiej jakości, przynajmniej 300 dpi w wymiarze rzeczywistym 1:1. Kolorystyka CMYK, również zapisane do formatu zamkniętego. Wyjątkiem kiedy do sitodruku można wysłać plik bitmapowy jest sytuacja gdy chcemy wykonać znakowanie full color. Jeżeli będziesz miał wątpliwości w doborze odpowiedniego pliku, skonsultuj to z naszym Biurem Obsługi Klienta.

Jak dbać o odzież z nadrukiem?

Na zakończenie skupmy się na przepisie na “długowieczność” nadruku:

  1. Zawsze prać i prasować na lewej stronie,

  2. Maksymalna temperatura to 30-40 stopni,

  3. Nie przekraczać 600 obrotów na minutę,

  4. Nie korzystać z automatycznego suszenia,

  5. Nie stosować mocnej chemii,

To są klasyczne i uniwersalne zasady do każdej odzieży z nadrukiem. Jeżeli jednak znasz dokładnie rodzaj metody znakowania jaka została naniesiona na Twoją odzież korzystaj z instrukcji bezpośrednio dopasowanej do Twojej metody.

Wróć do listy

Chcesz skorzystać z naszych usług?

Złóż zapytanie

Zaufali nam

67,597 Klientów
160,756 Zamówień
85 Pracowników
17 Lat na rynku