• polski
  • PLN
    • EUR
    • USD
Blog Reflect.

Nowości w świecie znakowania odzieży.

Projektowanie nadruków na odzieży – dobre praktyki

10 lipca 2023

Projektowanie nadruków nie jest takie łatwe jak mogłoby się wydawać. Przynajmniej na początku. Oprócz kreatywnego pomysłu, który musisz sobie wyobrazić, należy przenieść go na grafikę, która będzie odpowiednio dostosowana do odzieży, którą chcesz oznakować. Dlatego, żeby usprawnić sobie pracę i żeby projektowanie nadruków było przyjemnością, powiemy sobie jakie dobre praktyki wykorzystać przy przygotowywaniu znakowania.

Projektowanie nadruków w kilku krokach

Dla nowicjusza, projektowanie nadruków może wydawać się banalne – wystarczy wymyślić i wrzucić do komputera. Tak niestety nie jest – oprócz oczywiście kreatywnego pomysłu, musisz w programie graficznym zaprojektować swój nadruk. Nadruki na odzieży charakteryzują się tym, że każda z dostępnych metod ma trochę inne wymagania dotyczące grafiki. Dlatego, przed rozpoczęciem projektowania, warto zastanowić się, jaką metodę druku wybierzemy. Przygotowaliśmy dla Was małą ściągę, jakie metody znakowania, jaki wymagają plik:

Sitodruk

  • Pliki muszą być w postaci wektorowej, w przypadku zdjęcia może to być bitmapa o rozdzielczości na poziomie 300dpi, w CMYK-u.
  • Wszystkie czcionki muszą być zakrzywione (nie ma możliwości przesłania nazwy użytej czcionki lub pliku instalacyjnego)
  • W pliku nie mogą znajdować się symbole, przezroczystości i kontury niezamienione w obiekty.
  • Plik musi być zapisany w formacie .pdf (nie przyjmujemy plików otwartych – .ai, .cdr itp.)
  • Kolory muszą być określone wg wzornika Pantone Solid Coated.

Druk Cyfrowy DTG

  • Plik bitmapowy o rozdzielczości 300 dpi, w skali 1:1 – rzeczywista wielkość nadruku.
  • W przypadku nadruków personalizowanych należy dostarczyć osobno każdy plik graficzny, gotowy do druku.
  • Plik musi być zapisany w kolorystyce CMYK.
  • Dokument lub kompozycja nie może zawierać obszarów przezroczystych.
  • (UWAGA! Drukowanie z niskiej rozdzielczości jest możliwe, ale wpłynie to znacząco na efekt końcowy.)

Folia flex i flock

  • Pliki muszą być w postaci wektorowej, zapisane do formatu .pdf (nie akceptujemy plików „otwartych” – .cdr, .ai. itp.), w skali 1:1.
  • Wszystkie czcionki muszą być zakrzywione (nie ma możliwości przesłania nazwy użytej czcionki lub pliku instalacyjnego).
  • W pliku nie mogą znajdować się symbole i kontury niezamienione w obiekty.
  • Minimalna grubość linii w projekcie to 2mm (w przypadku folii dekoracyjnych 5mm); minimalna wysokość litery – 7 mm (w przypadku folii dekoracyjnych – 35mm).
  • Kolory folii do wyboru znajdują się we wzorniku.

Folia flex lateksowa

  • Pliki muszą być w postaci wektorowej, zapisane do formatu .pdf (nie akceptujemy plików „otwartych” – .cdr, .ai. itp.), w skali 1:1 lub w przypadku grafiki pełnokolorowej (zdjęcia) – bitmapa o rozdzielczości 300 dpi.
  • Wszystkie czcionki muszą być zakrzywione (nie ma możliwości przesłania nazwy użytej czcionki lub pliku instalacyjnego).
  • W pliku nie mogą znajdować się symbole i kontury niezamienione w obiekty ani przezroczystości.
  • Minimalna grubość linii w projekcie to 2mm. Minimalna wysokość litery – 7mm.
  • Kolory folii do wyboru znajdują się we wzorniku.

Sublimacja

  • Pliki w postaci wektorowej lub bitmapowej w rozdzielczości na poziomie 300 dpi, plik musi być w skali 1:1.
  • Bez lustrzanego odbicia (ploter sam przy druku ustawia lustrzane odbicie).
  • W przypadku grafiki wektorowej wszystkie czcionki muszą być zakrzywione (nie ma możliwości przesłania nazwy użytej czcionki lub pliku instalacyjnego).
  • W pliku nie mogą znajdować się symbole i kontury niezamienione w obiekty.
  • Plik musi być zapisany w formacie .pdf w przypadku wektorów (nie przyjmujemy plików „otwartych” – .cdr, .eps, .ai itp.) lub w formacie .jpg, .tif.
  • W przypadku nadruków personalizowanych należy dostarczyć osobno każdy plik graficzny, gotowy do druku.
  • Maksymalny poziom nafarbienia nie może przekraczać 300% (suma wartości CMYK).
  • Dla głębokiej czerni obowiązują wartości CMYK: 70% 60% 60% 100%.
    (UWAGA! Drukowanie z niskiej rozdzielczości jest możliwe, ale wpłynie to znacząco na efekt końcowy.)

Haft komputerowy

  • Pliki muszą być w postaci wektorowej, zapisane do formatu .pdf (uwaga! nie akceptujemy plików otwartych – .cdr, .ai. itp.), wielkość pliku jako rzeczywista wielkość haftu – 1:1.
  • Wszystkie czcionki muszą być zakrzywione (nie ma możliwości przesłania nazwy użytej czcionki lub pliku instalacyjnego.
  • W pliku nie mogą znajdować się symbole i kontury niezamienione w obiekty.
  • Minimalna wielkość litery to 6mm, grubość pojedynczej linii – 1mm, wielkość najmniejszego elementu – 2mm.
  • Kolory nici do wyboru znajdują się we wzorniku.

Tampodruk

  • Pliki: w postaci wektorowej.
  • Czcionki: wszystkie muszą zostać zakrzywione.
  • Format: PDF, wielkość 1:1 (rzeczywista wielkość nadruku).
  • Kolorystyka: CMYK

Mając gotowy plik graficzny w jednym z trzech programów graficznych celem wyeksportowania pliku PDF postępujemy w następujący sposób:

Corel: Plik (file) > Publikuj jako PDF (publish to PDF)
Adobe Illustrator: Plik (file) > Zapisz jako (save as) > Zapisz jako typ: PDF
Adobe Photoshop: Plik (file) > Zapisz jako (save as) > Format: PDF W przypadku zapisu bitmapy przed zapisem należy upewnić się, że plik posiada odpowiednią rozdzielczość wchodząc w: Obraz (image) > Wielkość obrazu (image size) > Rozdzielczość (resolution).

Czym charakteryzują się dostępne metody? Znakowanie pośrednie

Metody znakowania odzieży różnią się sposobem nakładania i przygotowania. Wyróżniamy metody pośrednie i bezpośrednie. Zaczniemy od druku pośredniego – jest to kategoria znakowania ubrań, które wykonywane są na odzieży etapowo – drukowane na specjalnych foliach, kalkach a później nadrukowywane na materiał. Metody pośrednie to – folia flex, flock, lateks, sublimacja i termotransfer. Jakie zastosowanie mają te metody?

  • Folia flex i flock – to metoda druku wykonywana przy pomocy specjalnych ploterów i wgrzewana na odzież za pomocą prasy przemysłowej. Trwałość oceniana jest na około 500 prań.
  • Folia lateksowa – jest to wielokolorowy druk wykonywany na folii i nanoszony na odzież za pomocą prasy. Idealnie sprawdzi się przy kolorowych grafikach.
  • Sublimacja – jest to metoda druku, która wykorzystuje zjawisko sublimacji. Jest to metoda praktycznie niezniszczalna. Niewyczuwalny w dotyku nadruk idealnie sprawdzi się na odzieży sportowej.
  • Termotransfer – to metoda bardzo podobna do sitodruku. Trwałość oceniana jest na około 100 prań.
  • Znakowanie bezpośrednie odzieży

Znakowanie odzieży metodą bezpośrednią to znakowanie gdzie nadruk nanoszony jest bezpośrednio na odzież. Do tych metod zaliczamy – sitodruk, druk cyfrowy oraz haft komputerowy. Czym charakteryzują się te metody?

  • Sitodruk – popularna metoda z wieloletnią tradycją. Nadruki wykonywane na maszynie sitodrukowej za pomocą specjalnych farb są bardzo trwałe i efektowne.
  • Druk cyfrowy – nowoczesna i chętnie wybierana metoda druku. Polega na bezpośrednim natryskiwaniu atramentem na odzież za pomocą specjalnych drukarek, tworząc w ten sposób piękne i szczegółowe nadruki.
  • Haft komputerowy – kolejna metoda z wieloletnią tradycją. Hafty znane są nam od lat i kojarzą się z elegancją. Tą metodą wykonamy piękne hafty, tworzone za pomocą specjalnych maszyn. Metoda praktycznie niezniszczalna, uszkodzić można go wyłącznie mechanicznie.

Jak zacząć drukowanie?

Oprócz klasycznej możliwości drukowania w małych lub większych nakładów w drukarni, możesz skorzystać także z naszego sklepu internetowego dla zamówień indywidualnych – MegaKoszulki.pl, gdzie kreator nadruków pomoże w stworzeniu indywidualnego produktu takiego jak bluzy, koszulki, torby czy gadżetów. Kreator jest bardzo prosty w obsłudze, dlatego każdy poradzi sobie ze złożeniem zamówienia. Wystarczy wgrać swój plik z dysku lub wybrać coś z naszego banku zdjęć i clipartów i gotowe! Kreator posiada także dodatkowe funkcje, jak np. “dodaj tekst” czy możliwość dostosowania wrzuconego pliku (zmiana kontrastu, usunięcie tła, dostosowanie ułożenia grafiki). W kilka kroków możesz stworzyć wyjątkowe ubrania i gadżety dopasowane do Twoich wymagań.

Oprócz tego na MegaKoszulki.pl znajdziesz także masę gotowych wzorów na różne okazje – jeżeli nie wymyślisz swojego wzoru, może coś już przygotowanego przypadnie Ci do gustu!

Wróć do listy

Chcesz skorzystać z naszych usług?

Złóż zapytanie

Zaufali nam

70,470 Klientów
166,060 Zamówień
85 Pracowników
18 Lat na rynku