• polski
  • PLN
    • EUR
    • USD
Blog Reflect.

Nowości w świecie znakowania odzieży.

Czym się różni grafika rastrowa od wektorowej i co to jest logo w krzywych?

5 kwietnia 2017

Zdarzyło Ci się wysłać firmie pełnego maila z plikiem, który miał zawarte logo, ale w odpowiedzi dostałeś informację, że nie załączyłeś odpowiednich plików? Pewnie myślałeś sobie wtedy, że albo osoba po drugiej stronie nie zauważyła załączonego pliku, albo zapomniałeś go załączyć w korespondencji. Sprawdziłeś więc ponownie maila i logotyp został przez Ciebie wysłany. Pomyślałeś sobie „O co im chodzi, przecież wysłałem wszystko poprawnie”. Dlaczego plik został wysłany w złym formacie i co to jest logo w krzywych?

Grafika rastrowa, a grafika wektorowa

W wyżej opisanej sytuacji mamy do czynienia z bardzo często spotykanym problemem, który jest przyczyną nieporozumień. Dla osoby, która jest laikiem w kwestii grafiki komputerowej format wysłanego pliku nie gra dużej roli, natomiast dla zleceniobiorcy format wysłanego pliku robi ogromną różnicę i wpływa na efekt końcowy, a nawet na możliwość wykonania zlecenia. Istnieją dwie grupy plików. Pierwsza z nich to pliki rastrowe, które są zbudowane z pikseli, w ich skład wchodzą takie formaty plików jak PNG, JPG, TIFF czy BMP, natomiast druga grupa to pliki wektorowe, które charakteryzują się tym, że ich zapis jest matematyczny (PDF, CDR, AI oraz EPS). Nasuwa się pytanie, – co to ma wspólnego z logo? Otóż przesyłając do firmy logo w formacie wektorowym (w krzywych) pozwala przeskalować logo do każdego rozmiaru bez utraty jakości, dlatego można użyć jednego pliku w trakcie tworzenia ulotek, teczek, wizytówek czy koszulek z logo.

logo w krzywych

Materiał źródłowy

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że logo, które zlecił grafikowi do wykonania X lat temu posiada swój materiał źródłowy, czyli innymi słowy zapis w wektorach. Jest on potrzebny zleceniobiorcy do „pracy na logo”, czyli jego modyfikacji w specjalistycznych programach graficznych. Materiał źródłowy jest zapisywany w formacie należącym do naszej drugiej grupy plików – wektorowych, a jego rozszerzenie to EPS, CDR, SVG czy AI. Dopiero po przesłaniu logo w krzywych (w formacie pliku wektorowego) zleceniobiorca jest w stanie wykonać zlecenie, czyli na przykład koszulki z logo firmy czy wizytówki.

logo w wektorach

Co jeśli posiadam logo tylko w pliku rastrowym?

Jeśli osoba wykonująca logo firmy wysłała je jedynie w pliku rastrowym, czyli zbudowanym z pikseli, to warto poprosić o ponowną wysyłkę w wektorach, zaoszczędzi to niepotrzebnych nieporozumień przy przyszłych zleceniach, w których w grę będzie wchodziła modyfikacja logo. Jeśli natomiast nie uda się uzyskać logo w krzywych, to niezbędne będzie dodatkowe wektoryzowanie logo przez zleceniobiorcę, czyli „narysowanie” go od nowa, co może się wiązać z dodatkowym czasem realizacji zlecenia oraz kosztami dla Twojej firmy. 

Wróć do listy

Chcesz skorzystać z naszych usług?

Złóż zapytanie

Zaufali nam

67,597 Klientów
160,756 Zamówień
85 Pracowników
17 Lat na rynku