Co to jest sitodruk – wszystko co musisz wiedzieć

10 stycznia 2022
[kkratings]
Sitodruk

Sitodruk to najpopularniejsza metoda znakowania, towarzysząca nam od lat. Już w czasach starożytnych ludzie znakowali nim szaty, jednak w trochę innej formie niż dzisiaj. Rozwój technologii oczywiście przyczynił się do rozwoju technik znakowania odzieży. Dzisiaj skupimy się przede wszystkim na przybliżeniu działania tej metody. Zostań z nami i poznaj odpowiedź na pytanie co to jest sitodruk i jak działa.

Sitodruk – jak to się zaczęło?

Jak wspomnieliśmy sitodruk to technika z tysiącletnią tradycją. Wywodzi się od metod druku szablonowego stosowanego na Dalekim Wschodzie. Za twórców uznaje się Japończyków, którzy wykorzystywali tę metodę do ozdabiania m.in. kimon. Druk na tkaninie był tam bardzo popularny. Technika od lat rozwijała się i rozpowszechniała, ale przełom miał miejsce w czasach I wojny światowej głównie w Stanach Zjednoczonych. Zapoczątkowano wówczas druk wielokolorowy z jednej formy drukarskiej. Początkowo technika sitodruku była wykorzystywana tylko do poligrafii. W latach 30 XX wieku uległo to zmianie i ponownie rozpoczęto druk na materiale oraz druk na tkaninach.

Wykorzystanie sitodruku aktualnie jest bardzo szerokie. Nadruki sitodrukowe wykonywane są bezpośrednio na produktach specjalnymi farbami. W naszej firmie Reflect mamy do dyspozycji wiele rodzajów farb – od klasycznych po takie z efektami. Do wyboru są: farby plastizolowe, metalizowane, rozpuszczalnikowe, wywabowe, wodne, puchnące, fluorescencyjne. Kolorystyka dla pełnych kolorów dobierana jest z palety PANTONE Solid Coated.

Przy stosowaniu zasad prania odzieży z nadrukiem, nadruk powinien starczyć na około 100-150 prań. Sitodruk to metoda idealna, zarówno w przypadku materiałów poliestrowych, jak i tych wykonanych z bawełny. To idealne rozwiązanie dla osób planujących zamówienie powyżej 20-30 sztuk. Jego cena uzależniona jest od nakładu oraz kolorów użytych w projekcie, dlatego doskonale sprawdzi się on w przypadku umieszczenia na koszulce logotypu firmy, jednak nie nadaje się do odwzorowywania pełnokolorowych grafik.

Proces znakowania sitodrukiem

Sitodruk

Pierwszym elementem procesu znakowania jest przygotowanie tzw. klisz. Każdy plik graficzny, który zostanie przekazany do druku musi mieć odseparowane wszystkie kolory (jeśli w pliku występuje więcej niż jeden kolor). W przypadku kiedy grafikę stanowi kilka kolorów (maksymalnie 6), separację plików wektorowych wykonuje się zazwyczaj w Corelu (następuje wtedy rozłączenie poszczególnych elementów o konkretnych kolorach i ich zapisanie jako osobne pliki, gotowe do wydruku na ploterze do klisz). W przypadku jednak, jeśli mamy do czynienia z grafiką pełnokolorową, rozbarwienia dokonuje się w Photoshopie (maksymalnie do 6 kolorów, określonych wg palety Pantone). Klisza dla grafiki pełnokolorowej posiada zatem drobne „oczka” w mniejszym lub większym natężeniu iw różnych rozmiarach, które określają stopień pokrycia kolorem dla każdej warstwy, który w rezultacie daje pożądany kolor – jest to nic innego, jak raster.

Kolejnym etapem jest naświetlanie sit. Odbywa się to na zasadzie negatywu w aparacie. Najważniejszym elementem naświetlania jest emulsja światłoczuła, która musi być przechowywana w ciemni, ze względu na swoją wrażliwość właśnie na światło. Emulsję tą nakłada się jednolicie na całą powierzchnię sita, po czym suszy się ją przez kilka minut w “suszarce” do sit. Następnie w naświetlarce kładzie się kliszę, a na to sito z emulsją światłoczułą. Sito zamyka się w urządzeniu naświetlającym, co sprawia, że cała powierzchnia emulsji światłoczułej naświetla się i utwardza (poza elementem czarnym, zadrukowanym, który blokuje przepływ światła – w tym miejscu emulsja pozostaje “miękka”).

Po naświetleniu sita, należy je jak najszybciej przekazać do mycia. Pod wpływem mycia emulsja w nieutwardzonych miejscach rozpuszcza się, a na sicie, w miejscu gdzie nałożona została klisza, tworzą się drobne punkty, przez które później przechodzić będzie farba. Podczas wymywania trzeba uważać, aby emulsja nie była narażona na działanie wody zbyt długo, ponieważ nawet utwardzona emulsja przy dłuższym działaniu wody może ulec rozpuszczeniu.

Po umyciu sita, należy ponownie wysuszyć emulsję. W tym momencie można ewentualnie wprowadzić drobne korekty sita, czyli zaklejenie wszystkich dziurek (które nie znalazły się w projekcie), przez które mogłaby przejść farba.

Sitodruk daje możliwość odwzorowania kolorów wg palety Pantone, co powoduje, że każdy kolor musi być utworzony od początku na podstawie unikalnej receptury. Drukarze korzystając z programu, który wylicza dokładne ilości każdej farby przygotowują farbę o dokładnym kolorze Pantone. W większości przypadków do druku używa się standardowych farb plastizolowych.

Sitodruk oferuje szereg innych rodzajów farb, począwszy od farb wodnych (zupełnie bezwonne i nieszkodliwe), a kończąc na farbach z efektami – puchnących, brokatowych czy dających złudzenie szklanego lub kamiennego nadruku.

Przygotowane sito (lub sita) należy zamocować na jednym z ramion karuzeli. Jeśli druk odbywa się na karuzeli automatycznej, rakiel samodzielnie rozprowadza równomiernie farbę na powierzchni znakowanego materiału. Drukowana koszulka przechodzi przez kolejne stacje (ramiona karuzeli), w tym te suszące – tzw. flashe, po czym zostaje zdjęta z blatu i przekazana do tunelu suszącego, którego temperatura ustawiana jest zależnie od typu odzieży, materiału i rodzaju stosowanych farb.

Kiedy sitodruk się opłaca?

Poznaliśmy już historię oraz proces tworzenia sitodruku. Jak widzicie, ze względu na dość czasochłonny proces przygotowania, sitodruk jest metodą opłacalną przy wyższych nakładach (od ok. 20-30 szt.). Sprawdza się idealnie przy wzorach złożonych z kilku pełnych kolorów (idealnie odwzorowuje wybrany kolor Pantone), ale dobrze radzi sobie również z pełnokolorowymi grafikami.

Sitodruk jest bardzo trwałą metodą, świetnie wyglądającą na odzieży. Sprawdza się zarówno dla produkcji odzieży firmowej, reklamowej jak i do produkcji własnej marki odzieżowej. Jeżeli zastanawiasz się nad wyborem tej metody, masz wątpliwości co do wyboru materiałów, czy przygotowania plików – skontaktuj się z nami. Nasi doradcy pomogą w każdej kwestii dotyczącej zamówienia i przeprowadzą Cię przez cały proces od początku do końca.

Wróć do listy

Chcesz skorzystać z naszych usług?

Złóż zapytanie

Zaufali nam

58,458 Klientów
143,884 Zamówień
85 Pracowników
15 Lat na rynku